Kategoriarkiv: 4. Syns du i sökmotorn?

Introduktion till sökmotoroptimering

Sökmotoroptimering (SEO – Search Engine Optimization) har under de senaste åren vuxit fram som ett mycket viktigt ämne för den som har sin verksamhet på webben.

Kortfattat så handlar SEO om att ge en webbplats (exempelvis din blogg) en så bra position som möjligt i sökmotorerna (exempelvis Google) för givna sökord och fraser. Ämnet är mycket omfattande och idag finns det företag som tävlar om att vara bäst på att ge en hemsida så hög ranking som möjligt.

Sökmotoroptimering kan annars delas upp i två huvudområden:

”On Site”-optimering

Denna typ av optimeringen är den enklaste och den du själv kan påverka mest. Optimeringen handlar här om att få sökmotorn att förstå så bra som möjligt vad din webbplats handlar om. Några grundläggande tips för optimering av din blogg är:

  1. I bloggens HTML-kod, se till så att det viktiga innehållet (oftast själva inlägget) hamnar så högt upp i koden som möjligt. Mindre viktig information för sökmotorn, exempelvis menyer kan placeras längre ned.
  2. Använd korrekt HTML-taggar för rubriker. Den viktigaste rubriken på en sida ska vara

    , den näst viktigaste

    osv. Fundera över om bloggens eller det enskida inläggets titel är viktigast för dig.

  3. Se till att titel och brödtexten i dina inlägg innehåller de ord du vill optimera inlägget för, utan att överdriva då det kan bestraffas.
  4. Om möjligt, se till så att adressen till respektive inlägg är så kort som möjligt och innehåller inläggets titel eller de viktigaste nyckelorden. Exempelvis: www.dinblogg.com/inlagg-med-viktigt-nyckelord

”Off site”-optimeringen
Denna typ av optimering är minst lika viktig och handlar om att sökmotorn med hjälp av externa (och därmed mer pålitliga) faktorer försöker förstå vad din webbplats handlar om. Några optimeringstips för din blogg är:

  1. Försök att få så många länkar från andra webbplatser till din blogg som möjligt.
  2. I länktexten till din blogg eller dess inlägg, försök om du kan att få med de nyckelord du optimerade din blogg för.
  3. Försök främst att få länkar från webbplatser med samma eller ett relaterat ämne som din blogg.

För mer och korrekt information om SEO, läs en bra introduktion till sökmotoroptimering, exempelvis ”Beginner’s Guide to SEO” (på engelska).

Sökmotoroptimering för WordPress

Läs för introduktion till sökmotoroptimering om du känner dig osäker på vad ämnet innebär.

För dig som använder WordPress som bloggprogramvara är mycket av den grundläggande sökmotoroptimeringen redan gjord. Du kan däremot gå igenom följande för att optimera din blogg riktigt bra:

Kontrollera det tema du använder på bloggen:
Kommer det viktigaste innehållet högst upp och används rubriktaggarna på rätt sätt?

Läs Jim Westergrens utmärkta guider:
SEO for WordPress blogs” samt ”WordPress users – sharpen your URLs with Google!”.