Många gånger kan språkfrågan vara given. Du riktar dig till en målgrupp som finns i ett specifikt land, då är det mest optimala, sannolikt, att skriva på det språket. Om du till exempel skriver om fotografi och fotografering eftersom du arbetar som fotograf och vill nå svenska kunder, då bör du skriva på svenska. Men det behöver inte vara så.

Att optimera för sök

Om du börjar från scratch har du möjlighet att välja toppdomän baserat på vilket land du vill bli läst i, och nå eventuella kunder i. Om du främst vill nå kunder över hela världen, så kommer du sannolikt att skriva på engelska – då finns det en god anledning att välja en generisk toppdomän som .com eller liknande.

Om du enbart eller främst vill fokusera på till exempel Sverige, så kan det vara en god idé att välja en landspecifik toppdomän – i det här fallet .se. En landspecifik toppdomän ger en stark förtroendesignal i respektive land. Det kan också vara en aning lättare att ranka för en landspecifik toppdomän i det land som domänen är specifik för, så att säga.

Att blogga på flera språk

Om du vill nå svenskar i Sverige, danskar i Danmark, engelsmän i England, så blir bloggprojektet betydligt större och krävande. Antingen kan du välja att ha en generisk toppdomän och alla språk på den. Exempelvis minblogg.com som huvudsida och sedan undersidor för respektive språk enligt logiken:

mblog.com/dk

mblog.com/uk

mblog.com/xx, och så vidare.

Att ha alla versioner på samma domän göra det lättare att dela på länkkraften och sajten får mer innehåll.

Men om du har resurserna och vill vara riktigt ambitiös i din språksatsning kan du försöka köpa respektive landspecifika toppdomän så att du äger:

mblog.se

mblog.dk

blog.uk, och så vidare

Fördelen med det sistnämnda, är som sagt att det kan vara lättare att ranka i respektive land, samtidigt som det ger en stark förtroendesignal för besökarna.

Även om det inte finns något rätt eller fel i denna språkfråga, så att säga, så kan det vara bra att tänka igenom situationen innan du sätter igång. Om du redan har varit igång och skrivit ett tag och äger en domän, så är det rekommenderat att fortsätta bygga vidare på den.