Privatekonomi och investeringar är ett otroligt populärt samtalsämne bland svenskar idag. Fler och fler börjar syssla med investeringar och allt fler börjar få ett verkligt intresse kring privatekonomi och hur man ska tänka kring sina pengar. Genom att utnyttja detta kan du ta din blogg till nästa nivå och locka fler läsare.

Detta är säkert någonting som du har märkt av. Bloggare som skriver mycket om aktier och fondsparande har stora läsarskaror online. Genom att skriva olika inlägg där du pratar om sparande och privatekonomi på ett personligt sätt så kan du anknyta till lyssnarna med din egen unika röst, såväl som genom ett ämne som många finner högintressant.

Vi har listat några av bra ämnen som du kan använda dig utav för att sedan spinna vidare på. En bra tumregel att ta med sig är att du vill informera, samtidigt som du delar med dig av dina egna erfarenheter och åsikter. Självklart är det dumt att ge praktiska tips om du inte har en relevant utbildning, men att beskriva hur ränta fungerar i praktiken, vad ett snabb lån är eller hur du gjorde för att börja månadsspara i fonder är ett bra mellanläge.

Skriv ett inlägg där du går igenom lån

Beroende på vad du har för läsarskara så kan lån vara högintressant. Tala om skillnaden mellan exempelvis ett snabbt lån och ett bolån. Här kan du exempelvis prata om hur du gjorde när du tog ett lån, hur det fungerade för dig och vad det hjälpte dig att finansiera. Akta dig för att bli allt för faktatung utan håll det lätt och ledigt samtidigt som du pratar om dina egna upplevelser. Ett förslag på en artikel kan då vara hur du tog ett snabbt lån, eller hur det gick till när du tecknade ett bolån.

Prata om investeringar

Även investeringar är något som är ett hett ämne online just nu. Genom att prata om hur man kan börja månadsspara i fonder och aktier så kan du ge dina läsare en bra grund att stå på. Akta dig dock för att rekommendera några specifika aktier eller fonder, utan ge istället saklig information om hur det fungerar. Här finns det väldigt mycket information att hitta online som du sedan kan omvandla för att passa din plattform och läsarskara.

Blogga om smarta sätt att spara pengar

Om du inte är intresserad av att skriva om faktiska ekonomiska saker så kan ett annat bra tips vara inlägg på hur man kan spara pengar i vardagen. Det kan handla om hur man lagar goda matlådor, eller hur du själv gör för att spara pengar. Om du då sedan binder ihop detta med månadssparande i fonder så har du konkreta tips och fakta på hur man kan göra för att förbättra sin privatekonomi. Även här är det väldigt viktigt att du låter din egen röst skina igenom. Här får du låta kreativiteten flöda och hitta sätt att skriva om relevanta saker på ditt eget sätt.