Kenza Zouiten är en av Sveriges mest framgångsrika influencers och entreprenörer. Med över 1,7 miljoner följare på Instagram och en imponerande karriär som influencer, mode- och skönhetsentreprenör har Kenza blivit en av landets mest kända och uppskattade sociala medieprofiler. Men Kenzas resa till berömmelse har varit lång och krävande. Från sin barndom i Stockholm till dagens framgångar har Kenza kämpat mot motgångar och överkommit utmaningar för att nå sin dröm om att bli en framgångsrik entreprenör och förebild för andra unga kvinnor.

Uppväxt och tidiga år

Kenza Zouiten föddes den 21 april 1991 i Stockholm, Sverige, som dotter till en marockansk far och en svensk mor. Som barn hade Kenza en passion för dans och gymnastik och tillbringade mycket tid med sin familj och vänner. Men hennes liv förändrades dramatiskt när hon började blogga som tonåring. Vid 16 års ålder skapade Kenza sin första blogg, ”Kenzas”, där hon delade med sig av sin vardag och sina mode- och skönhetsintressen. Bloggen blev snabbt populär och Kenza upptäckte att hon hade en talang för att skriva och kommunicera med sina följare.

Under sin gymnasietid jobbade Kenza hårt för att driva sin blogg framåt. Hon uppdaterade den regelbundet och skapade en lojal följarskara. Efter gymnasiet började hon arbeta heltid med sin blogg och skapade en stark närvaro på sociala medier. Kenzas popularitet växte stadigt och hon fick möjligheter att samarbeta med olika varumärken inom mode- och skönhetsindustrin.

Karriärr och företagande

Kenzas karriär som influencer och entreprenör tog fart när hon lanserade sitt egna klädmärke, Ivyrevel, år 2013 tillsammans med sin vän och affärspartner, Dejan Subosic. Ivyrevel blev snabbt en stor succé och har sedan dess vuxit till ett globalt företag med försäljning över hela världen. Kenzas företagaranda och modemedvetenhet har gjort henne till en viktig influencer inom mode- och skönhetsindustrin.

Kenza har också samarbetat med andra varumärken, bland annat H&M, Nelly, och L’Oréal Paris. Hennes lojala följarskara och engagemang för att skapa en positiv rörelse på sociala medier har gjort henne till en eftertraktad samarbetspartner för varumärken.

Böcker och andra projekt

Utöver sin karriär som influencer och entreprenör har Kenza också skrivit flera böcker. Hennes första bok, ”Omstart”, släpptes 2016 och handlar om Kenzas egen resa mot ett hälsosammare och mer balanserat liv. Boken blev en succé och Kenza fortsatte att skriva fler böcker, inklusive ”Kenzas Kitchen” och ”Jag är inte perfekt, tyvärr”.

Kenzas engagemang för att hjälpa unga tjejer att bygga självförtroende och självkänsla har också lett till andra projekt. Tillsammans med vänner och kollegor startade hon 2018 initiativet ”Girlpower”, som har som mål att inspirera och hjälpa tjejer att tro på sig själva och sina drömmar. Kenza har också varit öppen om sin egen kamp mot psykisk ohälsa och har arbetat för att bryta stigmat och öka medvetenheten om detta viktiga ämne.

Personligt liv

Kenza Zouiten är gift med sin barndomsvän Aleks Subosic, som också är medgrundare av Ivyrevel. Paret träffades redan i ung ålder, och började dejta när de var i 20-årsåldern. Efter flera års förhållande friade Aleks till Kenza på hennes födelsedag 2018, och de gifte sig året efter på en romantisk ceremoni på Mallorca.

Tillsammans har Kenza och Aleks två stycken söner. Kenza har varit öppen om sin graviditet och moderskap på sin blogg och sociala medier, och har delat med sig av både de glada och utmanande stunderna i livet som mamma. Hon har samtidigt varit noga med att skydda sin familj från alltför mycket offentlig uppmärksamhet.

Aktivism och andra intressen

Utöver sin karriär och sitt företagande är Kenza också engagerad i olika välgörenhetsorganisationer och projekt. Hon har stöttat organisationer som Unicef och BRIS, och har också engagerat sig för miljöfrågor och hållbarhet.

Kenzas intressen sträcker sig också utanför mode och skönhet. Hon har ett stort intresse för matlagning och träning, och har delat med sig av recept och träningsprogram på sin blogg och i sina böcker. Kenza har också visat sitt intresse för konst och inredning, och har delat med sig av bilder och tips från sitt eget hem på sociala medier.

Sammanfattning

Kenza Zouiten har på kort tid blivit en av Sveriges mest framgångsrika influencers och entreprenörer. Med sin unika stil och personlighet har hon inspirerat en hel generation unga kvinnor att våga drömma stort och följa sina passioner. Utöver sitt arbete har Kenza också visat sitt engagemang för att göra världen till en bättre plats, genom att stödja olika välgörenhetsorganisationer och projekt. Med sin öppenhet och ärlighet har hon också blivit en viktig röst för att bryta stigmat kring psykisk ohälsa och hjälpa andra att hitta självförtroende och självkänsla.