I denna artikeln kan du läsa om tips och idéer på vad som kan vara bra att tänka på när man ska skriva en blogg. Om man vill ha många läsare finns det en del saker som är viktiga att komma ihåg, men det kommer vi in på lite senare i artikeln. Runt om i Sverige och i världen finns det massor med bloggar både på hobby och professionellt nivå. Oavsett vilken typ av blogg du vill skapa så kan du få värdefulla tips och förslag här hos oss.

Lär känna dig målgrupp

Ju mer man vet om sin målgrupp, desto bättre anpassat blir materialet. Om man inte vet vad man vill skriva om kan man välja ett populärt ämne och sedan blogga om det. Exempelvis kan man välja att blogga om barn och unga. Då kan man skriva historiska inlägg med tips på sidor som exempelvis inspio där barn och unga kan få läxhjälp, om hur barnomsorgen har utvecklats och vad som är bra med skola idag.

Väljer man att hålla sig inom en ram runt ett ämne så får man en organiserad blogg. Det gäller att variera innehållet på sin blogg. Håll dig till den kategori du har valt, men variera vilka ämnen du skriver om. Som i exemplet ovan med kategorin barn och unga, kan de olika blogginläggen handla om nya regler som skolverket utfärdar, nya inlärningssätt eller om hur skolan eller barnomsorgen såg ut förr i tiden. När man varierar innehållet blir bloggen mer levande och tilltalande för läsaren.

Det är självklart inte bara innehållet i sig själv som man bör variera – utan också vilken typ av inlägg man lägger upp. Man kan med fördel lägga upp andra typer av inlägg, än vad man tidigare har gjort. I en blogg med exempelvis övergripande text kan man lägga in bilder som skapar variation, men också videoinlägg som gör bloggen levande och mer färgstark för läsaren. I en blogg med läxhjälp skulle man kunna lägga upp bilder på en bra studiemiljö eller skapa en video med instuderingstips.

Tjäna pengar

Det finns pengar att tjäna på en bra blogg och det är en bransch som växer jämt och ständigt. Genom att sätta sig in i hur en lyckad blogg är uppbyggd och fungerar kan man själv börja blogga. Här i artikeln har vi tagit upp några bra saker att tänka på när man ska skriva en blogg. Det är exempelvis tips på att välja en kategori att skriva om. Att variera innehållet inom kategorin med olika ämnen, Och dessutom att variera innehållet med olika typer av inlägg såsom text, bild eller video. Det gör att bloggen blir levande.