Som du kanske noterat på andra bloggar så finns det ofta en länk till ”RSS”, ”feed” eller liknande. Denna länk leder till ett XML-dokument med bloggens senaste inlägg beskrivna. Du kan se ett exempel för just denna bloggen här.

Detta XML-dokument spelar en central roll i hur många bloggare meddelar sig med sina regelbunda läsare. XML-dokumentet kan nämligen enkelt läsas av en dator, och med hjälp av tjänster som exempelvis Bloglines kan dina besökare genom att ange länken till ditt RSS-flöde välja att ”prenumerera” på din blogg.

Så fort bloggen uppdateras upptäcker Bloglines detta och markerar det för prenumeranten. Där efter kan läsaren själv välja om han vill läsa ditt nya bloginlägg direkt i Bloglines (som översätter RSS-flödet till en läsbar HTML-sida) eller om han vill besöka din blogg direkt.

Genom att meddela dina läsare varje gång du uppdaterar bloggen, istället för att förlita dig på att dom surfar in själva tillräckligt ofta, försäkrar du dig om att ingen missar något viktigt och du skapar dessutom ökad lojalitet bland dina läsare.

De allra flesta tjänster och program för att blogga erbjuder möjligheten att använda ett RSS-flöde. Om du använder WordPress skapas ett flöde automatiskt på adressen www.dinblogg.com/feed som du kan länka till.

Bäst utnyttjar du ditt RSS-flöde genom att presentera en tydlig länk till det på din blogg. På så sätt hittar läsare, som känner till principen, det. Det är också en bra idé att nu och då skriva om att du erbjuder RSS och förklara för dina läsare hur dom kan utnyttja det.

Sammanfattningsvis så kan ett RSS-flöde vara ett utmärkt sätt att skapa en bas av återkommande läsare till din blogg!

Hos RSS Compendium finns en utförlig lista på RSS-läsare, både program och tjänster på webben.